Około 2500 lat temu w Królestwie Libii nastał straszliwy głód. Ludzie cierpieli i walczyli ze sobą przez wiele miesięcy, lecz wciąż nie było widać szansy na jakąkolwiek poprawę. W pewnym momencie król Libii postanowił sięgnąć po ekstremalne środki w obliczu ekstremalnego zagrożenia.

Wymyślono wtedy grę w kości.

Król postanowił, że wszyscy mieszkańcy jednego dnia będą jeść, a drugiego będą grać w gry. Pomysł polegał na tym, by pogrążeni w szale grania i pogoni za zwycięstwem mieszkańcy zapomnieli o tym, że są głodni.

W ten sposób przeżyli – jednego dnia jedząc, a drugiego grając – ponad 18 lat. Niestety, głód nie miał się ku końcowi i król postanowił „rozegrać ostatnią partię”. Podzielił naród na pół ogłaszając, że strona, która przegra rozgrywkę, ma opuścić kraj i pozwolić tej drugiej ocalić libijską cywilizację.

To mógłby być tylko kolejny z szalonych mitów Herodota. Ale! Niedawne odkrycia archeologów potwierdzają, że Etruskowie, którzy później założyli Cesarstwo Rzymskie, mają bardzo podobne DNA do antycznych Libijczyków. Co więcej, geolodzy odkryli, że w mniej więcej w tym okresie mogło dość do około dwudziestoletniego ochłodzenia, które tłumaczyłoby wzmiankowany przez Herodota głód*.

Oczywiście, DNA Etrusków nie oznacza, że opowieść jest prawdziwa. Ale fakt, że Herodot ją przytacza, wskazuje na jedno – już w czasie, gdy pisał, widziano, jaki wpływ gry mogą mieć na życie. Dziś wiemy, że dzięki nim szybciej uczymy się języków, sprawniej rozwiązujemy problemy, a także zwiększamy efektywność zespołów w biznesie.

Dlaczego więc nie mielibyśmy rozwijać naszej kreatywności?

Poniżej 8 gier, które moim zdaniem najlepiej spełnią to zadanie:

Dixit

dixit

To genialna gra dla dużej grupy osób, przyjemnie zaczyna się grać już od sześciu. Gra polega na opisywaniu skojarzeń, które mamy z pięknie zrobionymi i bardzo ciekawymi ilustracjami na kartach. Następnie reszta graczy musi odgadnąć, która karta stworzyła nasze skojarzenie. Bardzo stymulujące wizualnie!

Czarne Historie

czarne-historie-3-bydgoszcz

Gra polega na zadawaniu pytań i odgadywaniu historii morderstw lub śmierci różnych postaci. Pobudza głównie wyobraźnię i myślenie przyczynowo-skutkowe, ale historie są ułożone w taki sposób, że naprawdę trzeba też włączyć myślenie abstrakcyjne. Bardzo fajna i bardzo śmieszne gra, również przeznaczona dla większej ilości osó

Tabu

tabu

Gra polega na opisywaniu prostego słowa, na przykład „cegła”, bez używania kilku oczywistych słów takich jak, „czerwony”, „dom”, „budować” itd. Dzięki temu jesteśmy zmuszeni do spojrzenia na dany przedmiot z trochę innej perspektywy. Pobudza zarówno osobę opisującą jak i zgadującą.

Pictionary

Pictionary

To rysunkowe kalambury z bardzo trudnymi hasłami (Co to jest wikidajło?!) Podobnie jak zwykłe kalambury, jest bardzo stymulująca, a presja czasowa sprawia, że musimy redukować rysowane przedmioty do ich sedna.

Scrabble

scrabble-word-game

Gra, której chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Doskonała do zwiększania zasobu słów i główkowania. Wspomaga nie tylko słownictwo, ale również myślenie wizualne i znajdowanie połączeń pomiędzy literami.

Clue

cluedo-picture

Gra detektywistyczna, również polegająca na szukaniu mordercy, a jednak inna od Czarnych Historii. Przyjemna rodzinna gra dla maksymalnie sześciu osób. Zawiera element losowości, ale trzeba się trochę nagłówkować.

Cards Against Humanity

enhanced-buzz-19024-1375156968-0

Doskonała gra na duże imprezy. Podobnie do Dixit wymaga tworzenia skojarzeń pomiędzy kartami. Przeznaczona dla osób z dystansem, lubiących czarny humor. Bardzo czarny. Bardzo, bardzo czarny.

Szachy

szachy

Jaka inna gra mogłaby lepiej stymulować nasz umysł niż ta, w której już po trzecim ruchy mamy 40 milionów możliwych rozegrań? Szachy to jedna z najstarszych gier świata, nastawiona na strategię i przewidywanie ruchów przeciwnika. Gra pobudza również myślenie przestrzenne.

Jeżeli znacie jakieś ciekawe gry, niekoniecznie planszowe czy karciane, to dajcie znać w komentarzach.

F.

* Zdjęcie tytułowe: Whizzspast

* Historia o grach w królestwie Libii pochodzi z TEDa Jane McGonigal