Mimo całej nagonki na bycie kreatywnym i bombardowania tym wymogiem z każdego ogłoszenia o pracę, jedno jest pewne – nie każdy musi być kreatywny.

Wiele zawodów, pozycji w firmach i całych gałęzi gospodarki nie wymaga żadnego rodzaju pomysłowości.

Być może i twoja praca należy do jednej z nich.

To by oznaczało, że nie musisz martwić się o swój rozwój, nie musisz bać się wypalenia zawodowego i nie musisz przejmować się tym, aby wraz ze zdobywaniem doświadczenia nie umierała świeżość twoich projektów.

Być może jednak tak jak wiele osób i organizacji na całym świecie, w tym największych i najbardziej konkurencyjnych korporacji, nie rozumiesz specyfiki swojej pracy, a przez to nie jesteś w stanie w pełni wykorzystać własnego potencjału.

Problem świeczki

W 1945 roku, niemiecki uczony Karl Duncker, przeprowadził bardzo ciekawy eksperyment, nazwany później „The Candle Problem”.

candle 1

Duncker wprowadzał uczestników do pokoju, gdzie na stole był przygotowany zestaw jak na zdjęciu powyżej, i mówił:

„Tutaj masz świeczkę, zapałki i trochę pinezek. Twoim zadaniem jest przytwierdzić świeczkę do ściany tak, aby wosk nie kapał na stół”

Masz pomysł, jak to zrobić?

Uczestnicy zazwyczaj próbowali najpierw przyczepić świeczkę do ściany pinezkami, ale to nie zdawało egzaminu. Później próbowali nadtopić wosk, aby przykleić świeczkę do ściany ale to też nie zapobiegało brudzeniu się stołu. W końcu, po około 5-10 minutach rozwiązywali problem.

candle 2

Oczywiście należało wykorzystać pudełko, w którym znajdowały się pinezki. Na tym polegała trudność, ponieważ na pozór nie był to element do użycia.

To jednak dopiero początek.

Kilkadziesiąt lat później Sam Glucksberg z Uniwersytetu Princeton postanowił wykorzystać problem świeczki, aby sprawdzić, jak różne sposoby motywowania wpływają na efektywność w rozwiązywaniu problemów.

Glucksberg podzielił uczestników na dwie grupy.

Jednej z nich powiedział, że będzie mierzyć ich czas, aby ustanowić normy i sprawdzić, ile czasu średnio zajmuje rozwiązanie problemu.

Drugiej grupie powiedział, że będzie mierzyć ich czas i później odpowiednio nagradzał. Dla osób, które uplasowały się wśród 25% najlepszych pięć dolarów, a dla najlepszego czasu dwadzieścia dolarów.

Jak myślisz, która grupa miała lepszy średni czas?

Jak się okazało, osobom, które były motywowane pieniędzmi, rozwiązanie problemu świeczki zajęło średnio o 3-4 minuty DŁUŻEJ.

Problem świeczki dla głupków

Wyniki wydawały się być dość zaskakujące, szczególnie w porównaniu z naszymi poglądami na temat tego, w jaki sposób należy motywować pracowników do lepszych osiągnięć.

Dla porównania Glucksberg postanowił więc przeprowadzić jeszcze jeden eksperyment.

Wszystko wyglądało dokładnie tak samo, oprócz ustawienia przedmiotów na stole na samym początku eksperymentu.

candle 3 Tym razem, grupa motywowana pieniędzmi pobiła drugą grupę na głowę! Dlaczego? Bo gdy pinezki znajdują się obok pudełka, rozwiązanie wydaje się być dość oczywiste.

Dan Pink podsumowuje to dość jasno: mamy dwa rodzaje zawodów, które rządzą się zupełnie innymi prawami.

Są takie prace, które mają precyzyjnie określony cel, wytyczoną krok po kroku drogę, jak go osiągnąć, i jasny zestaw zasad.

Z drugiej strony mamy zawody odnoszące się do prawdziwego problemu świeczki, gdzie rozwiązanie jest nie oczywiste, gdzie można kroczyć wieloma drogami i gdzie czasami tworzymy nowe zasady w biegu.

To jednak, co może umknąć na pierwszy rzut oka, to fakt, że w związku z innymi rodzajami pracy mamy też inne sposoby podnoszenia maksymalnej efektywności. Rzuca to nowe światło na pojęcie tego, czym jest kreatywność i kto powinien ją rozwijać.

Esencja

Kiedyś pojęcie kreatywności było zarezerwowane dla działów kreacji agencji marketingowych, show biznesu i sztuki. Teraz jednak dotyka większości tak zwanych white-collar workers, czyli osób wykonujących pracę umysłową.

Niezależnie więc czy jesteś programistą, architektem, dziennikarzem, bankierem, przedsiębiorcą, lekarzem, prawnikiem czy konsultantem – jeżeli w swojej pracy napotykasz zadania, które wymagają analitycznego myślenia, szukania nieoczywistych rozwiązań, planowania i rozbierania problemu na części to znaczy, że wykorzystujesz w niej kreatywność.

To z kolei oznacza, że twoja zdolność wykonywania tej pracy na najwyższym poziomie przez długi okres czasu opiera się na tym, jak będziesz rozwijać swój kreatywny potencjał.

F.

* Wszystkie zdjęcia dotyczące eksperymentu oraz jego wyniki pochodzą z TEDa Daniela Pink

* Zdjęcie tytułowe: Peter Barker