image

Yoshinori Yamaguchi, ma czoło zroszone potem i lekko dyszy. Przez ostatnie kilka minut rozwieszał pranie, co mogłoby się wydawać prostym zajęciem chyba, że nosisz siedmio i pół kilogramową kamizelkę przypiętą do brzucha. To samo dotyczy wchodzenia po schodach, wsiadania do niskiego samochodu czy zakładania skarpetek. Na pierwszy rzut oka wydaje się to komiczne, ale okazuje się, że była to bardzo udana akcja społeczna.

Według badania z 2014 roku, przeprowadzonego przez Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, mężczyźni w Japonii są jednymi z najmniej angażujących się mężczyzn w prace domowe na świecie. Poświęcają na to zaledwie jedną godzinę dziennie. Wygląda to bardzo blado w porównaniu do tego, że ich żony, w tym również ciężarne i pracujące kobiety, poświęcają na to około pięciu godzin dziennie .

Właśnie dlatego przeprowadzono kampanię „The Governor is a Pregnant Woman” w której wzięli udział Yoshinori Yamaguchi, Shunji Kono i Tsugumasa Muraoka gubernatorowie kilku południowych Prefektur. Spędzili oni cały dzień z przypiętą 7,5 kilogramową kamizelką, która symulowała brzuch w siódmym miesiącu ciąży (7,5 kg najpierw wydało mi się mało, ale potem uświadomiłem sobie,  że to 5 dużych butelek wody mineralnej, czyli prawie cała zgrzewka a to już trochę jest).

Od razu widać, że mężczyźni mają problemy z wykonywaniem podstawowych domowych czynności, szybko się męczą i nie są wstanie założyć nawet skarpetek!

„Naprawdę tego nie rozumiałem” mówi gubernator Muraoka „Teraz rozumiem, co moja żona musiała znosić przez tyle miesięcy, jestem jej bardzo wdzięczny”.

Akcja okazała się wielkim sukcesem, a 96,7% mężczyzn, którzy ją obejrzeli, deklaruje, że będą więcej pomagać swoim żonom w pracach domowych.

 Całość możecie obejrzeć tutaj:

Empatia

Empatia sprawia, że jesteśmy wstanie zmienić perspektywę i wejść w cudze buty. Dopiero, gdy tego doświadczymy, będziemy mogli w pełni zrozumieć drugą osobę. Empatia jest też podstawą komunikacji i skutecznego projektowania, niezależnie czy to reklama, produkt użytkowy, czy usługa.

Z drugiej strony, empatia, mimo że tak ważna, jest bardzo często zaniedbywana. Ludzie niechętnie przyjmują cudzą perspektywę, bo oznacza to przyznanie, że nasza perspektywa nie jest jedyną słuszną perspektywą. Bardzo często też wiążę się to z poczuciem smutnych emocji, które przeżywa druga osoba. Nie mniej jednak warto zadać sobie ten trud.

Dzięki empatii w życiu osobistym mamy szansę na prawdziwe, głębokie relacje. Bez niej nie da się zbudować,  ani przyjaźni, ani udanego związku.

Empatia w życiu zawodowym jest równie ważna – przynajmniej w niektórych zawodach.

Tylko, jeżeli wejdziemy w buty naszych potencjalnych użytkowników lub odbiorców, będziemy w stanie stworzyć produkty lub usługi które rzeczywiście spełnią ich potrzeby i będą wykorzystywane z przyjemnością. Prawdę mówiąc bez empatii, nie będziemy nawet w stanie określić co to są za potrzeby.

* * *

Poniżej zebrałem kilka przykładów tego co możemy zrobić aby być bardziej empatycznym. Aby zmienić perspektywę i wejść w cudze buty.

Od najprostszych i najbardziej oczywistych sposobów do zastosowania w życiu osobistym, przez te które doskonale sprawdzą się w życiu zawodowym.

ŻYCIE OSOBISTE

1. Zwróć uwagę na stan emocjonalny rozmówcy

Bardzo często w biegu codziennego życia, zaaferowani własnymi problemami, w ogóle nie zauważamy tego co czują inni. Nie widzimy, że przychodzi do nas osoba smutna, zamyślona lub zestresowana.

Warto świadomie podchodzić do każdej konwersacji, szczególnie tej z naszymi bliskimi. O aktywnym słuchaniu, skoncentrowanym na rozumieniu, a nie szukaniu odpowiedzi pisałem już tutaj.

Zanim zaczniesz odpowiadać, oceniać lub się denerwować przyjrzyj się swojemu rozmówcy. Jeżeli to nie będzie jasne od razu postaraj się odpowiedzieć sobie na pytanie „co czuje ta osoba” i „czego potrzebuje przychodząc do mnie porozmawiać”.

To samo w sobie będzie rewolucją w twojej komunikacji, ale jeżeli chcesz pójść dalej, możesz odpowiedzieć sobie na jeszcze jedno pytanie: jakiej reakcji bym oczekiwał, gdybym przyszedł do kogoś z takim problemem, w taki stanie emocjonalnym.

2. Przypomnij sobie własne doświadczenia ale…

Najlepszym sposobem, aby poczuć co czuje druga osoba i móc dzięki temu dostosować odpowiednio naszą reakcję jest przypomnienie sobie nas samych w takiej sytuacji.

Wydaje się to oczywiste, ale jakże często o tym zapominamy? Sam wiem o tym najlepiej!

Pomyślmy o tym jak sami byśmy się czuli w danej sytuacji i jakiej oczekiwalibyśmy reakcji. Jak zareagowałaby najlepsza wersja nas samych?
Najprostszym sposobem wejścia w cudze buty jest przypomnienie sobie, jak czuliśmy się nosząc bardzo podobne.

Jest jednak jedno ale…

3. … porównuj emocje a nie wydarzenia

To w zasadzie kwintesencja dwóch poprzednich punktów. Bardzo często, aby móc zrozumieć drugą osobę powinniśmy porównywać emocje, a nie wydarzenia.

Wyobraźmy sobie trywialny przykład, że przychodzi nam pocieszyć osobę, której ulubiona drużyna piłkarska właśnie przegrała ważny mecz. Jeżeli sami nie jesteśmy fanami piłki nożnej i pomyślimy jak by to było, gdyby nasza drużyna przegrała taki mecz, to prawdopodobnie powiedzieli byśmy pod nosem „co za głupi powód żeby być smutnym”.

Empatia nie jest jednak o tym, co my myślimy o danej sytuacji, tylko co myśli druga osoba. Na tym właśnie polega zmiana perspektywy.

Żeby móc pocieszyć drugą osobę i być w tej sytuacji empatycznym musimy pomyśleć sobie, co ta osoba czuje i jak my byśmy się czuli, gdybyśmy byli świadkami niepowodzenia ważnej dla nas osoby.

ŻYCIE ZAWODOWE

4. Stwórz Mapę Empatii

Mapa Empatii to podstawowe ćwiczenie z metodologii Design Thinking, która cały proces tworzenia nowych produktów lub rozwiązań, zaczyna właśnie od etapu Empatii.

Mapa Empatii (poniżej) to tablica podzielona na cztery części: Mówi, Myśli, Robi, Czuje.

source-design-thinking-action-lab-stanford

(Źródło: Design Thinking Active Lab, Stanford)

Stworzenie mapy empatii, które musi być poprzedzone wywiadem lub obserwacją, pozwala nam spojrzeć na naszego użytkownika z wielu perspektyw jednocześnie. Dzięki temu nie zamykamy się tylko na jeden wymiar jego osobowości i mamy możliwość dostrzeżenia głębi różnego rodzaju przekonań.

To ćwiczenie wymusza również przyjrzenie się temu, co z naszej perspektywy mogłoby się wydawać mniej istotne – każdy z nas ma w końcu różne priorytety.

5. Odegraj scenkę – prototypowanie

Jak w przykładzie ze wstępu – mężczyźni nie byli wstanie zrozumieć sytuacji swoich żon, do póki nie postawili się dokładnie w ich sytuacji.
Temu ma właśnie służyć odgrywanie scen i prototypowanie, czyli w tym przypadku zainscenizowanie korzystania z jakiegoś produktu, z perspektywy jego końcowego użytkownika.

To sprowadza nas do bardzo ważnego wniosku dotyczącego empatii:

Aby móc zrozumieć specyficzną sytuację użytkownika musimy odrzucić to co jest dla nas oczywiste.

Wchodząc w cudzą sytuację musimy pamiętać o odrzuceniu własnych przekonań. To jest najtrudniejsza rzecz i dotyczy zarówno życia osobistego jak i pracy.

Obrazuje to ciekawy przykład:

Młodzi studenci Stanforda, pod wodzą Jane Chen pracowali nad usprawnieniem inkubatora, który miałby ratować życie dzieci zamieszkujących północne Indie. Przez cały czas koncentrowali się na usprawnieniu urządzenia, tak aby było jak najmniej wadliwe, ale na dłuższą metę wszelkie ich starania okazywały się niewystarczające .

Przełom nastąpił dopiero w momencie, gdy zdali sobie sprawę, że większość kobiet, które rodzi, dociera do szpitala dopiero kilka dni później. Studenci przyzwyczajeni do zachodniego standardu, gdzie kobieta odrazu trafia pod specjalistyczną opiekę lekarską, nie wzięli pod uwagę powodzi, błotnistych drug i dziesiątków kilometrów dzielących szpitale od potrzebujących.

Wtedy właśnie stworzyli „śpiwór” Embrace Warmer, zawierający „baterię” z materiału zmiennofazowego, który wystarczy zalać gorącą wodą, aby trzymał ciepło noworodka przez nawet sześć godzin.

Więcej na temat podobnych przykładów pisałem tutaj.

Esencja

Bez empatii nie możemy budować głębokich relacji, ani tworzyć wartościowych produktów rozwiązujących problemy klientów.

Jak zawsze najważniejsza jest świadomość: czy zwracamy uwagę na emocje i sytuację drugiej osoby?

Czasami żeby być bardziej empatycznym wystarczy przypomnieć sobie nasze własne doświadczenia, innym razem będziemy musieli odegrać scenkę wraz z zespołem. Zawsze jednak jest to wysiłek który się opłaca.

F.

Zdjęcie tytułowe: Japan Today