time

Zasada Pareto 20/80 odnosi się do sytuacji, w której mała grupa czynników jest odpowiedzialna za 80 reakcji w danej sytuacji. Na przykład, gdy 20% produktów generuje 80% zysku firmy, lub gdy 20% naszych umiejętności jest odpowiedzialne za 80% naszego sukcesu.

Bill Gross postanowił zbadać, jaki najważniejszy czynnik odpowiada za sukces młodych przedsiębiorstw.

Czynnik sukcesu

Założyciel funduszu inwestycyjnego Idealab postanowił przebadać 100 firm, w które zainwestowała jego firma, oraz 100 firm spoza tej puli, by zobaczyć, co wpłynęło na ich sukces lub porażkę.

Każdą z nich, wraz z zespołem, oceniał pod kątem pięciu czynników.

Pomysł – czy firma oferowała rewolucyjny, ciekawy i oryginalny pomysł,

Zespół – czy firma miała odpowiedni zespół, który potrafił wprowadzić pomysł w życie, reagować na potrzeby klientów i rozwiązywać pojawiające się problemy,

Model biznesowy – czy firma miała pomysł na to, jak może monetyzować swoją usługę, gdy już stanie się popularna,

Finansowanie – czy firma otrzymała wystarczająco dużo środków i na jak wczesnym etapie,

Timing – czyli moment, w którym produkt został wprowadzony na rynek. Czy nie był za wcześnie i nie potrafił znaleźć sobie klientów, lub czy pojawił się zbyt późno i konkurencja była już zbyt silna.

Następnie podzielił firmy na te, które odniosły sukces:

succes

Oraz na te, które poniosły porażkę:

fail

Jak myślisz, co było najważniejszym czynnikiem sukcesu?

Ja prywatnie obstawiałem pomysł, ale muszę przyznać, że byłem bardzo zaskoczony odpowiedzią.

Najważniejszy okazał się timing. Był on główną przyczyną sukcesu ponad 40% przedsiębiorstw.

timing

Gross podaje też kilka przykładów firm, dla których moment wejścia na rynek był decydujący.

Z jednej strony są to Airbnb oraz Uber, które pojawiły się na rynku w momencie recesji, gdy ludzie potrzebowali dodatkowych pieniędzy i byli gotowi pójść na pewne ustępstwa.

Z drugiej strony firma Z.com, która miała być dużą platformą rozrywkową, włożono w nią mnóstwo pieniędzy, zaangażowano gwiazdy Hollywood, ale ze względu na mało zaawansowaną technologię i niewiele osób podłączonych do internetu szerokopasmowego odniosła spektakularną porażkę. Zaledwie 2 lata później pojawił się Youtube.

Esencja

Badania na tak dużej skali firm pochodzących z tak różnych rynków zawsze są dla mnie fascynujące, tym bardziej gdy oferują nowy punkt widzenia.

Wniosek, do którego mnie prowadzą te badania jest taki, że przedsiębiorcy poświęcają znacznie mniej uwagi końcowemu użytkownikowi, niż powinni.

Podejrzewam, że w wielu przypadkach te firmy, które ponosiły porażkę, nie prowadziły wcześniej badań potrzeb użytkowników, ich sposobów korzystania z dostępnych rozwiązań i przyczyn satysfakcji.

Przypomina mi się jeden z moich starszych postów, gdzie opisywałem, jak przyjrzenie się potrzebom końcowego użytkownika całkowicie zrewolucjonizowało produkt.

Pomyślcie o tym następnym razem, gdy będziecie przymierzać się do nowej firmy lub oceniać tę, w której pracujecie!

F.

* Tekst na podstawie wystąpienia Billa Grossa na TED2015. Grafiki również pochodzą z tej prezentacji

Zdjęcie tytułowe: Laurence Edmondson