Aspec-Worn

Gdy myślisz o innowacjach wyobrażasz sobie białe laboratoria MIT, nowoczesne siedziby gigantów z Doliny Krzemowej i najnowsze wygięte ekrany mądrych telefonów. Innowacje zdają się popychać świat do przodu, rozwijać rynki, tworzyć przewagę konkurencyjną i generować olbrzymie zyski.

Ale jest jeszcze druga strona medalu. Innowacje, które zamiast podnosić cenę – drastycznie ją obniżają. Innowacje, które zamiast robić produkt ekskluzywny – robią go jako ogólnodostępny oraz innowacje, które zamiast uprzyjemniania życia jednostkom – ratują życie mas.

Co ciekawe, to właśnie na tych przykładach najlepiej widać jak rodzi się innowacja i jaki sposób myślenia najlepiej wspiera rozwiązywanie problemów.

Umieralność wcześniaków

Co roku na całym świecie umiera około czterech milionów wcześniaków, z których ponad połowa mogłaby być uratowana gdyby tylko udało się je odpowiednio ogrzać w ciągu pierwszych kilku dni ich życia.

Oczywiście istnieją zaawansowane technicznie inkubatory, które pomagają opiekować się noworodkami.

Problem pojawia się jednak w krajach trzeciego świata, gdzie szpitali nie stać na specjalistyczny sprzęt i jego naprawę, często nie działa elektryczność i gdzie przede wszystkim podróż do szpitala z małych górskich wiosek (w których większość kobiet rodzi w swoich domach) trwa wiele godzin.

Naturalnie więc skupiono się na tym, aby rozwiązać problem drogich, wadliwych i trudnych do naprawienia inkubatorów.

w 2010 Timothy Prestero wraz z zespołem stworzył NeoNurture – inkubator zbudowany w całości z części najpopularniejszych samochodów terenowych w krajach trzeciego świata. Przednie duże reflektory zapewniają grzanie, wentylatory cyrkulację powietrza, a dzięki temu może go naprawić każdy mechanik samochodowy.

NeoNurture


NeoNurture było tak pomysłowe, że zostało uznane za jedną z 50 najważniejszych innowacji roku 2010 przez magazyn TIME. Niestety, nigdy nie trafiło do produkcji i nie uratowało życia żadnego dziecka.

W tym samym czasie zespół prowadzony przez Jane Chen pracował nad rozwiązaniem tego samego problemu w społeczności północnych Indii. Młodzi studenci Stanfordu postanowili nie skupiać się na ulepszeniu inkubatora tylko na jak najlepszym rozwiązaniu problemu niedoboru ciepła w pierwszych godzinach życia.

Zespół Chen zdał sobie sprawę, że najważniejsze jest zapewnienie odpowiedniej temperatury wcześniaka podczas podróży do szpitala.Po dziesiątkach testów i rozmowach z końcowymi użytkownikami, zdali sobie sprawę, że rozwiązanie musi być: tanie, uniwersalne, zdatne do wielokrotnego użytku, nie wymagające elektryczności i łatwe w transporcie.

Ich rozwiązaniem okazał się „śpiwór” Embrace Warmer zawierający „baterię” z materiału zmiennofazowego, który wystarczy zalać gorącą wodą, aby trzymał ciepło przez cztery do sześciu godzin. Jego cena rynkowa wynosi mniej niż 1% kosztu normalnego inkubatora.

tumblr_mc2ji0GSQg1r2idzvo1_1280

Dzięki skupieniu się na rozwiązaniu problemu, a nie ulepszaniu urządzenia, Embrace Warmer, uratował już życie ponad 200 tysięcy dzieci w kilkunastu krajach na całym świecie.

Co ciekawe, Embrace Warmer rozwiązuje również inny problem, czyli nadmierne przeludnienie naszej planety, ponieważ rodziny które mają pewność, że ich dzieci przeżyją, decydują się na mniejszą ilość potomstwa.

Diagnoza chorób

Jednym z największych problemów krajów trzeciego świata jest duża umieralność na choroby, które mogłyby być wyleczone gdyby udało się je zdiagnozować z odpowiednim wyprzedzeniem.

Niestety aby to zrobić potrzeba specjalistycznych drogich mikroskopów, których podobnie jak inkubatorów brakuje w większości krajów o niskim poziomie rozwoju.

Po raz kolejny rozwiązanie musiało być tanie, wytrzymałe i bardzo łatwe w użytku. Na podstawie tych założeń powstał Foldscope – mikroskop, który można wydrukować na papierze i złożyć niczym mały tekturowy samolot. Nie wymaga żadnej skomplikowanej wiedzy, a nawet umiejętności czytania.

resize

Foldscope ma wbudowane soczewki umożliwiające ponad 2000 powiększenie, które pozwala na zdiagnozowanie najpopularniejszych i najbardziej niebezpiecznych chorób krajów rozwijających się.

Nowy mikroskop jest wodoodporny, mieści się w portfelu i potrafi przeżyć upadek z trzeciego piętra, jest więc zdatny do użytku w każdej części świata. Najlepsze jest jednak to, że jego cena rynkowa wynosi zaledwie 50 centów!

Manu Prakash, twórca Foldscope otrzymał w 2012 roku 100 tysięcy dolarów z fundacji Billa Gatesa na rozpowszechnianie i rozwijanie swojego wynalazku.

Okulary dla każdego

Problemy ze wzrokiem ma prawie co druga osoba na świecie. Dla osób w krajach rozwiniętych, brak okularów praktycznie zawsze oznacza niemożność wykonywania swojego zawodu. Pomyśl tylko o sobie lub swoich rodzicach. Nie inaczej jest w krajach trzeciego świata. Tam jednak dostępność okularów nie jest tak powszechna jak w Stanach czy Europie.

Problemem jednak nie jest brak szkieł, tylko niemożność dostosowania ich do wady wzroku. Zwyczajnie brakuje okulistów. W Wielkiej Brytanii na jednego okulistę przypada około dziesięć tysięcy pacjentów, a w Afryce jest to często ponad milion osób.

Rozwiązaniem są więc uniwersalne okulary, które każdy może sam dostosować do swojej wady bez specjalistycznej wiedzy czy pomocy lekarza.

Problem wydaje się być niemożliwy do rozwiązania, a jednak w 2007 roku, powstały okulary Adspects.

adspecs

Aby zmienić moc soczewki, użytkownik obraca pokrętła strzykawek umieszczone przy ramionach okularów i dozuje ilość oleju silikonowego wtłaczanego do soczewek (dwie elastyczne membrany, chronione twardym tworzywem sztucznym). Po dostosowaniu soczewek do swojej wady, użytkownik po prostu dokręca zawory z każdej strony i odcina strzykawki. Dosłownie w kilka minut ma okulary gotowe do normalnego użytku.

Celem twórcy Adspects, Joshua Silver, jest dostarczenie okularów do miliarda ludzi do końca 2020 roku.

Esencja

Przyglądając się tym historiom można wyciągnąć kilka wniosków na temat skutecznego procesu innowacji.

Po pierwsze, produkt który jest innowacyjny musi być tworzony wspólnie z końcowym użytkownikiem i dostosowany do jego warunków życia. Tak zwany Human Centered Design.

Po drugie, aby produkt był innowacyjny należy skupić się na rozwiązywaniu problemu, a nie tylko na ulepszaniu sprzętu czy usługi.

Po trzecie, działanie w warunkach wysokich ograniczeń, takich jak niski koszt produktu lub prostota obsługi potrafi wyzwolić olbrzymie pokłady kreatywności. Tak jak już kiedyś pisałem – ograniczenia potrafią być trampoliną dla naszej wyobraźni.

F.

Zdjęcie tytułowe: Mark Champkins